همه چیز با رادین

تیم ما تشکیل شده از افرادی با اراده و پر تلاش که از میان تمام سختی‌های شخصی و شغلی تصمیم گرفتند یک سوال مشترک را جواب بدهند، این سوال :
چگونه مسیر طولانی و سخت را برای هم کوتاه و هموار کنیم ؟

s f

اطلاعات تماس
تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از نیایش، خیابان طالقانی، پلاک13، واحد4
تهران
infol@radinma.ir
44804432
همراه با رادین

مرکز توسعه رادین

چرا باید استعدادهای خود را شناسایی کنیم؟

چرا باید استعدادهای خود را شناسایی کنیم؟

استعدادیابی و شناسایی و پرورش استعدادها یکی از درسهای بسیار ساده اما کلیدی است با اطمینان زیادمی‌توان گفت یکی ازمهم‌ترین دغدغه‌های ما در زندگی شناسایی وپرورش استعدادهاوآشنایی با زمینه‌هایی است که در آنها توانمندی بالایی داریم. پای حرف هر پدر و مادری که بنشینید، دغدغه استعدادیابی کودکان و پرورش استعداد کودکان خود را دارند. جالب اینجاست که باهمه‌ی این تلاش‌های والدین، ماکودکان (که حالا که بزرگ شده‌ایم) همچنان چالش استعدادیابی و تشخیص وپرورش استعدادها برایمان باقی مانده است!

برادران هیث درکتاب خود به نام Decisive، می‌نویسند: “بیان اهمیت مبحث استعدادیابی، نیاز به توضیحات دشوار و پیچیده ندارد.” بحث بسیار ساده است. اکثر ما، بلافاصله پس ازشنیدن بحث استعدادیابی و پرورش استعدادها، باانبوهی ازابزارها وپرسشنامه، به عنوان تست استعدادیابی وآزمون شناسایی استعدادها وپرسشنامه سنجش استعداد وموارد مشابه، مواجه می‌شویم. اگر چه نمی‌توان کاربرد آزمون استعدادیابی وتستهای متعدد سنجش استعداد رابه سادگی انکار کرد. اما شاید این نوع آزمونهای استعدادیابی بیشتربرای مراکز رسمی (ازمدارس گرفته تا واحد مدیریت منابع سازمانهای بزرگ) جذاب باشند.

بیشتر بدانید :   با شنونده بد چگونه گفتگو کنیم ؟

استعدادیابی و شناسایی استعدادها، درنهایت توسط خودما انجام می‌شود. شاید ساعاتی خلوت کردن، مرور کردن خاطرات، به یادآوردن فعالیتهایی که دوست داریم و مواردی که از آنها لذت نمی‌بریم، برای شناسایی استعدادها وبرنامه ریزی برای پرورش استعدادها، مفیدتر و اثربخشتر باشد.

  آشنایی با بحث استعدادیابی و تشخیص استعدادها می‌تواند برای پدر و مادرها مفید باشد

هنوز بسیار پیش می‌آید که پدر و مادرها، استعداد شغلی را با استعداد اشتباه می‌گیرند. نظرات غیرعلمی و غیردقیق و بعضاً نادرست که پدر و مادرها با جدیت در مورد فرزندان خود ابراز می‌کنند، نشان می‌دهد که اگر کسی فرزندی دارد، بهتر است بحث استعدادیابی را به خوبی بشناسد.

در غیر این صورت با بیان حرفهایی مانند اینکه فرزندم استعداد پزشکی دارد یا استعداد مهندسی دارد یا در درسهای حفظ کردنی بهتر از درسهای فهمیدنی است، عملاً به جای استعدادیابی به برچسب گذاری غیرعلمی خواهیم پرداخت.

 جوانان و نوجوانان در آستانه ورود به دانشگاه و یا در دوران دانشجویی نیازمند آشنایی با بحث استعدادیابی هستند 

ما در انتخاب رشته دانشگاهی عموماً به ترجیحات جامعه، و یا ترجیحات والدین و در بهترین حالت به ترجیحات خود توجه می‌کنیم. در حالی که ترجیحات و توانمندی‌ها الزاماً یکسان نیستند.

بیشتر بدانید :   رفتار سازمانی و نقش مطالعه رفتار سازمانی

ممکن است ترجیح من، تحصیل در حقوق و وارد شدن به حوزه وکالت باشد. اما در استعداد تحلیلی و یا در استعداد استقرا، از توانمندی بالایی برخوردار نباشم. بی توجهی به استعدادها و توانمندی‌ها و تصمیم گیری صرفاً بر اساس ترجیحات، اگر ممکن است با تلاش مضاعف و تحمل سختی‌ها از ما فرد موفقی بسازد، اما به احتمال زیاد ما را گرفتار خستگی، فرسودگی و استهلاک فراوان نیز، خواهد کرد. توجه داشته باشید که شناسایی استعدادها و تصمیم گیری بر اساس آنها، الزاماً به معنای انتخاب رشته یا شغلی کاملاً متفاوت نیست. گاهی فقط تغییر گرایش و زمینه تحصیلی یا زیرمجموعه تخصصی خود، می‌توانیم در حوزه فعلی باقی بمانیم اما لذت و موفقیت بیشتری را تجربه کنیم.

 اگر سن ما بالا رفته و بسیاری از تصمیم های شغلی و تحصیلی را هم گرفته‌ایم، استعدادیابی هنوز برای ما مفید است 

استعدادیابی فقط برای انتخاب شغل یا انتخاب رشته تحصیلی نیست. چون همه‌ی زندگی در شغل یا رشته تحصیلی خلاصه نمی‌شود. توجه به استعدادها و توانمندی‌ها، حتی در مسئله‌ی ساده‌ای مانند تفریح یک روز تعطیل هم می‌تواند احساس بهتر و لذت بیشتری را برای ما ایجاد کند.

بیشتر بدانید :   برای بیست ساله ها ....

 

ارسال یک نظر