همه چیز با رادین

تیم ما تشکیل شده از افرادی با اراده و پر تلاش که از میان تمام سختی‌های شخصی و شغلی تصمیم گرفتند یک سوال مشترک را جواب بدهند، این سوال :
چگونه مسیر طولانی و سخت را برای هم کوتاه و هموار کنیم ؟

اطلاعات تماس
تهران - فلکه اول شهران - نبش آبشناسان - پلاک 43 - واحد 203
تهران
infol@radinma.ir
982191009449+
همراه با رادین

کلینیک کسب و کار رادین

همه چیز درباره ی کسب و کار الکترونیک

همه چیز درباره ی کسب و کار الکترونیک

کسب و کار الکترونیک چیست؟

کسب و کار الکترونیک را می توان در واقع بکارگیری سیستم های کاربردی  در فرایند کنترل کسب و کار تعریف کرد.به عبارت دیگر انجام معاملات مختلف با استفاده از ابزار های ارتباطی جدید و از راه دور کسب و کار الکترونیک نام دارد.

با توجه به مطالب فوق ممکن است کسب و کار و تجارت الکرونیک را یکسان فرض کنید در صورتی که موارد ذکر شده دارای تفاوت های کلیدی بوده که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

تفاوت کسب و کار الکترونیک با تجارت الکترونیکی در چیست؟

کسب و کار الکترونیکی به طور کلی شامل به‌کارگیری فناوری‌های جدید برای برقراری ارتباطات زنجیره‌ای بین ارائه دهندگان کالا و خدمات ( سازندگان، فروشندگان، عرضه‌کنندگان )از یک سو و مشتری ( خریدار و مصرف‌کننده )از سوی دیگر است . که در نتیجه به تصمیم گیری های بهتر ، بهبود کیفیت کالا و خدمات، کاهش هزینه‌ها و گشودن کانال‌های جدید می انجامد.

بیشتر بدانید :   کسب و کار با سرمایه کم , عجیب اما واقعی

در صورتی که به هر گونه نقل و انتقال تجاری که طرفین در آن به صورت فیزیکی با یکدیگر در ارتباط نبوده , و ارتباط دو طرف با استفاده از ابزار های الکترونیک برقرار است تجارت الکترونیک گفته می شود.

به عبارت دیگر، تجارت الکترونیکی زیربخشی از کسب و کار الکترونیکی در سازمان‌ها است، زیرا در کسب و کار الکترونیکی، شکل الکترونیکی کلیه فرایندهای کسب و کار سازمان از قبیل تولید، تحقیق و توسعه امور اداری، مالی، مدیریت نیروی انسانی، پشتیبانی و تجارت مطرح است. در حالی که در تجارت الکترونیکی تنها فرایند تجارت سازمان به صورت الکترونیک یک جزء بنیادی از کسب و کار الکترونیکی به حساب می‌آید.

انواع کسب و کار الکترونیک

کسب و کار الکترونیک بسته به اینکه طرف‌های معامله سازمان‌ها یا افراد باشند به انواع زیر تقسیم می‌شوند. در اینجا روابط بر مبنای اهداف تجاری شکل می‌گیرد:

  • واحد تجاری با واحد تجاری (BUSINESS TO BUSINESS = B2B)
  • واحد تجاری با مصرف‌کننده (BUSINESS TO CONSUMER = B2C)
  • مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (CONSUMER TO CONSUMER = C2C)
  • واحد تجاری با دولت (BUSINESS TO GOVERNMENT = B2G)
  • دولت با واحد تجاری (GOVERNMENT TO BUSINESS = G2B)
بیشتر بدانید :   انواع روش های تبلیغات

 

شیوه های کسب و کار الکترونیک

 

  • OFFLINE: در این شیوه بنگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های تجاری از سیستم پست الکترونیکی استفاده می‌کنند.
  • ONLINE: در این شیوه، بنگاه‌ها از طریق تعیین کننده منبع اقدام به معاملات تجاری می‌کنند.
  • دروازه شبکه (PORTAL):در این شیوه از پرتال استفاده می شود.پرتال یک صفحه شبکه است که در آن لینک‌هایی برای رفتن به سایت‌های محتوی اخبار مربوط به موضوع‌های مختلف وجود دارد. این صفحات دارای تعداد زیادی آدرس با موضوع‌های مختلف هستند.
    خدمات دروازه شبکه اغلب شامل موتورهای جستجوگر، پست الکترونیکی، چت، نقشه‌ها، فروش و گزینه‌های دیگری برای مشتریان است. در واقع دروازه‌های شبکه هدفی برای تبلیغات و بازاریابی هستند.

قطعا چنین تکنولوژی جدیدی مزایا و معایب فراوان دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب 

مزایا

  • نزدیک شدن ارتباطات
  • دستیابی به بازارهای جدید
  • افزایش میزان فروش و سود
  • حذف هزینه‌هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ
  • کاهش هزینه‌های معاملاتی و تدارکاتی
  • بهبود مدیریت بر روابط مصرف‌کننده، عرضه‌کننده و کارکنان
  • کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام
بیشتر بدانید :   روش ساده نصب اینستاگرام در ویندوز

معایب

  • مسئله امنیت، امکان ورود به سیستم‌های شما از طریق آدرس پست الکترونیکی، سایت شبکه و دستیابی به اطلاعات مالی و غیره
  • اختلال در برنامه کاری در صورت خرابی سیستم
  • از دست دادن کنترل؛ مشکلات و هزینه‌های به روز بودن با فناوری‌هایی که به سرعت پیشرفت می‌کنند.

ارسال یک نظر