همه چیز با رادین

تیم ما تشکیل شده از افرادی با اراده و پر تلاش که از میان تمام سختی‌های شخصی و شغلی تصمیم گرفتند یک سوال مشترک را جواب بدهند، این سوال :
چگونه مسیر طولانی و سخت را برای هم کوتاه و هموار کنیم ؟

اطلاعات تماس
تهران - فلکه اول شهران - نبش آبشناسان - پلاک 43 - واحد 203
تهران
infol@radinma.ir
982191009449+
همراه با رادین

کلینیک کسب و کار رادین

تکنیک‌های مدیریت زمان

تکنیک‌های مدیریت زمان

همه‌ی ما روزهایی را داشته‌ایم که کار زیادی را باید در مدت زمان کم انجام می‌داده‌ایم. یا آرزو کرده‌ایم “کاش امروز تمام نمی‌شد و می‌توانستم همه‌ی کارهایم را به اتمام برسانم. حقیقت این است که همه‌ی ما در طول شبانه‌روز فقط 24 ساعت زمان در اختیار داریم. و در مقابل کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. بنابراین بحث مدیریت زمان بسیار ضروری است. باید راه‌هایی را بشناسیم که به ما کمک کند تا در زمان کم حداکثر بازدهی را داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم تکنیکهای مدیریت زمان را به شما معرفی کنیم.

توانایی نه گفتن

توجه داشته باشید هرگاه زمان کافی برای انجام کاری را داشتید، آن را قبول کنید. چرا که ممکن است نتوانید آن کار را به موقع انجام دهید. توانایی نه گفتن که خیلی از ما از آن عاجز هستیم بزرگترین دزد زمان ما می‌باشد. بارها برایتان پیش آمده است که کارهای خیلی مهمی داشتید و  وقتی کسی از شما تقاضای انجام کار دیگری می‌کند، چون توانایی نه گفتن ندارید آن را می‌پذیرید. و چه بسا آن کار خیلی وقت گیر باشد و شما از همه‌ی کارهایتان باز می‌نید و در آخر با پشیمانی به خود می‌گویید که ای کاش این کار رو قبول نمیکردم. نه گفتن به نظر دشوار است ولی وقتی که توانایی گفتن آن را داشته باشید مدیریت زمان را ممکن می‌کند.

روی یک کار متمرکز شوید

یک مکان مناسب برای انجام کار مورد نظرتان انتخاب کرده و تمامی مواردی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود را از خود دور سازید. این ضرب المثل را به خاطر بیاورید که چندتا هندوانه رو با یک دست نمی‌توان بلند کرد. خیلی از ما وقتی درگیر کاری می‌شویم دوست داریم کارهای دیگر رو هم کنار آن انجام بدهیم و تمرکز خود راروی کارهای مختلف می‌گذاریم و در آخر هیچ‌یک از کارها را به درستی انجام نمی‌دهیم.

برای اینکه بدونیم چگونه مدیریت زمان را در دست بگیریم باید خوب فکر کنیم و نقاط مثبت و منفی کارمان را به‌درستی بسنجیم. با اینکار در جهت بدست آوردن مهارت مدیریت زمان گام برداشته‌ایم.

کارتان را اول وقت انجام دهید

متاسفانه به‌تاخیر انداختن کارها برای ما به یک عادت تبدیل شده‌است. شروع هر کاری را به شنبه‌ی هفته آینده موکول می‌کنیم. خواندن زبان، ورزش کردن، و حتی تفریح کردن و شروع یک رژیم غذایی سالم را مکررا به آینده موکول می‌کنیم. اگر به موقع کاری را شروع کنیم قادر خواهیم بود آن را تا پایان مدیریت کنید. به خاطر داشته باشید انجام هیچ کاری مشکل نیست، اگر و تنها اگر مصمم به انجام آن باشید.

بیشتر بدانید :   توصیه های کلی برای یادگیری سریع زبان جدید

از اینجا شروع کنید. هروقت تصمیم گرفتید کاری را انجام دهید همان موقع برای انجام آن کار اقدام کنید. چون وقتی شخص تصمیم می‌گیرد کاری را انجام بدهد در همان لحظه انرژی و انگیزه بالایی انجام کار دارید که با به‌تاخیر انداختن فراموشش می‌کنید.

حذف جزییات

اکثر ما دچار وسواس شده و به جزئیات اهمیت زیادی می‌دهیم. درواقع این همان کمالگرایی است. بعضی از افراد وقتی میخوان کاری را انجام بدهند حتما می‌خواهد در آن کار به خود نمره‌ی بیست بدهند یا در همان ابتدا بهترین باشند. این همان مشکل کمال‌گرایی است. این در بعضی موارد خوب است ولی در اکثر موارد موجب از دست رفتن زمان ما می‌شود. مثلا قرار است کاری را انجام بدهیم که انجام دادنش 20 تا 30 دقیقه زمان لازم دارد، ولی اینقدر درگیر جزئیات می‌شویم که این کار روزها به طول می‌انجامد.

بهترین روش این است که نگاهی به گذشته خود بیاندازیم، از آن درس گرفته و سعی کنیم به آینده کاری که قرار است انجام دهیم فکر خود را معطوف کنیم.

برای هر کاری زمان مشخص در نظر بگیرید

مهم‌ترین بخش مدیریت زمان همین است که ما برای هرکاری باید زمانی مشخص در نظر بگیریم و سعی کنیم کار مدنظر را در همان بازه زمانی انجام بدهیم. وقتی برای کارهامون محدودیت زمانی ایجاد می‌کنیم متعهد می‌شویم که حتما کار را در زمان تعیین شده به پایان برسانیم و همین امر باعث می‌شود ما زمان خود رو از دست ندیم.

محدودیت زمانی باعث تمرکز بیشتر شما در انجام کارها خواهد شد. اگر نتوانستید کاری را در زمان مشخص انجام دهید بازگردید و با دقت و تمرکز بیشتر سعی کنید آن را به پایان برسانید.

به اندازه کافی مابین کارها استراحت کنید

هنگامی که کارها را به دنبال هم انجام می‌دهید نمی‌توانید درک درستی از آن‌چه که انجام می‌دهید داشته باشید. در حین انجام کارهایتان سعی کنید زمانی را برای آرامش و استراحت درنظر بگیرید تا مغزتان بتواند نفسی تازه کند. بدن انسان همچون یک ماشین است؛ که وقتی زیاد کار کند نیاز به استراحت و خنک شدن دارد.

اگه شما بخواهید از بدنتان زیاد کار بکشید خسته می‌شوید و انگیزه و انرژی لازم برای انجام ادامه کارها را نخواهید داشت. باید بین کارهایتان حتما زمانی را برای تفریح و استراحت اختصاص بدهید. از فضای کاری دور شوید و ذهنتان را از فضای کاری خارج کنید به موضوعات کاری فکر نکنید. این کار باعث ریکاوری ذهن شما خواهد شد و باعث می‌شود کار بعدی رو با همان انگیزه و انرژی اولیه آغاز کنید.

بیشتر بدانید :   راهکارهای افزایش عزت نفس

ورزش کنید

طبق تحقیقات انجام شده بین سالم زندگی کردن و بازدهی کارها رابطه مستقیمی وجود دارد. به یاد داشته باشید خواب کافی، ورزش کردن و غذای سالم انرژی شما را در حد مطلوبی نگه می‌دارد. با ورزش کردن خستگی و کسالت بدن شما رفع می‌شود و انرژیتان را دوباره باز می‌یابید. تغذیه سالم را نیز فراموش نکنید برای اینکه بتوانید به خوبی مدیریت زمان داشته باشید باید سوخت اینکار رو تهیه کنید و این سوخت با ورزش کردن و استراحت کافی تامین می‌شود.

وظایفتان را دسته‌بندی کنید

فرض کنید وظایف مختلفی به شما محول شده‌است. بجه‌ای آنکه به صورت حدسی آنها را دسته‌بندی کنید، کارهایی را که شبیه به هم هستند را کنار هم بگذارید. کارهای گوناگون فضای فکری مختلفی را می‌طلبد. این کار باعث می‌شود ذهن شما روی کار مشخصی درگیر باشد و خط فکری شما حفظ می‌شود.

گر می‌خواهید مدیریت زمان داشته باشید باید کاری را فراموش نکنید و بتوانید به‌درستی همه کارهایمان را  انجام بدهیم. بهتر است کارهای مشابه را کنار هم دسته‌بندی کنیم. این کار باعث می‌شود که کارها رو به دنبال هم انجام دهیم. با این روش ما می‌فهمیم که این گروه از کارها را انجام داده‌ایم و به اتمام رسیده‌است و حالا باید سراغ دسته دیگری بریم. همچنین میتوانیم دقیقا بدانیم که چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی انجام نشده است.

نظم و اولویت بخشیدن

داشتن نظم و ترتیب موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود. یک سیستم بایگانی برای پرونده‌ها فراهم کنید و مطمئن باشید همه چیز درجایی ذخیره خواهد شد.

کامپیوتر شخصیتان را در نظر بگیرید، شما مطالب زیادی را داخل آن کپی می‌کنید و حجم زیادی از اطلاعات را وارد آن می‌کنید. حال بعد گذشت مدتی شما می‌خواهید این مطالب را پیدا کنید. مطمئنا اینجا فراموش کرده‌اید که چه مطلبی را کجا ذخیره کرده‌اید. همین امر باعث از دست رفتن زمان شما می‌شود. بعد از گذشت چند ساعت یا اصلا مطلب رو پیدا نمی‌کنید و یا وقتی آن را می‌یابید اینقدر خسته شدید که میلی به آن ندارید. دقیقا کارهای ماهم همینگونه است.

بیشتر بدانید :   کوچینگ فردی ، تسهیل موفقیت

اگه شما بخواهید به صورت قدیمی و همونطور به صورت نامنظم کارهایتان را انجام دهید؛ مدام باید زمانتان را بگذارید تا به یاد بیارورید که چه کارهایی را انجام دادید و چه کارهایی باقی مانده است.

نوشتن

نوشتن را به یکی از عادت‌های منظم خود تبدیل کنید. شاید نوشتن هزاران کلمه در یک هفته دشوار به نظر برسد، اما اگر آن را به یک عادت تبدیل کنید امری شدنی است. نوشتن باعث می‌شود ذهن شما از درگیری خارج شود و بتوانید مدام ایده‌پردازی کنید و یا اینکه روش‌های مختلف به ذهن شما خطور میکند. وقتی شما ذهن خودتون رو با نوشتن خالی می‌کنید، اینکار در روند یادگیری شما نیز بسیار زیاد تاثیر گذار است. چون شما یکبار دیگر مطلبی را که می‌دانید از طریق نوشتن می‌بینید و این باعث می‌شود که هیچگاه فراموش نکنید. این یکی از مهمترین تکنیک‌های مدیریت زمان می‌باشد.

حتما برای شما نیز پیش آمده است که مطلبی رو چندین بار میخوانید ولی به خاطر نمی‌آورید. شاید مجبور باشید برای اینکار چندین بار یک کتاب را مطالعه کنید.

عادت نوشتن را حفظ کنید تا همواره ذهنتان درگیر نوشتن باشد و به راحتی بتوانید زمان را مدیریت کنید

من خودم واسه اینکه بخوام مطلبی رو فقط یکبار بخونم و به خوبی اونو به حافظه بسپرم، هنگامی که کتابی رو مطالعه می‌کنم از هر فصلش نکته برداری می‌کنم. این باعث میشه که علاوه بر خوندن اون متن من یکبار دیگه اونو با چشمام می‌بینم و یکبار دیگه در ذهنم تکرار می‌شه و این تکرار های مکرر مانع فراموشی بنده می‌شه و همچنین اگه روزی بخوام دوباره به اون مطلب مراجعه کنم دیگه نیاز نیست کل کتاب رو ورق بزنم ، بلکه فقط نکته برداری‌های خود را نگاه کرده و به مطلب مورد نظر دست پیدا می‌کنم.

حالا بازهم میپرسید که چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟  فقط کافیست که به نکات بالا به خوبی عمل کنید تا ببیند چگونه قدرت زمان را در اختیار دارید و به همه کارهای خود رسیده و روز را به زیبایی به شب می‌رسانید.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به تکنیک مدیریت زمان Pomodoro و تکنیک مدیریت زمان GTD مراجعه کنید.

ارسال یک نظر